Review – 街コロ – Machi Koro – Dobbel Stad

Dobbel stad of stad roller oftewel Machi Koro. Jammer hé dat je Machi Koro niet echt goed kunt vertalen vanuit het Japans naar het Nederlands. Want Machi Koro is van oorsprong een door Japanners ontworpen kaartspel. Japanse (bord)spel ontwerpers staan bekend om hun aparte bordspellen of het nu het thema, spelmechanisme of de uitwerking is. Kijk bijv. naar het Japanse treinen spel String Railway (ひも電 ) waarbij het spel uit niet meer dan een paar kaarten en verschillende kleuren garen bestaat waarbij het garen de rails voorstellen, geniaal. En ook de bedenkers van Machi Koro hebben het voor elkaar gekregen om de spel mechanismen terug te brengen tot naar de kern de essentie waar het in dit spel om gaat namelijk dobbelen en kaartcombinaties. Het geheel werkt elegant niets teveel maar ook niets te weinig. Sommige spelers noemen het ook wel Catan maar dan leuker want zonder het handelen 🙂

Het thema:

In Machi Koro ben je een nieuw gekozen burgemeester die een stad en zijn omgeving moet gaan ontwikkelen. Het spel bestaat uit kaarten met afbeeldingen van omgevingen en gebouwen zoals graanvelden, mijnen, Cafés, Stadions, pretparken, kaasfabrieken enz enz. Het thema sluit prima aan bij de kaarten en het spelmechanisme, prima in orde dus.

MK_collage

Het spel:

Zoals ik bij intro al aangaf het spel bestaat uit het dobbelen en maken van kaart combinaties. Je begint het spel met 3 geld, een korenveld met nummer 1 en een bakkerij met nummer 2 en 3 er op afgebeeld waarbij je in eerste instantie met 1 dobbelsteen probeert deze nummers te gooien. Gooi je bijv. een 1 dan kan je de actie op het kaartje korenveld uitvoeren, onder op het korenveld kaartje staat dat je een munt van de bank ontvangt. Nu heb je 4 munten en mag je een van de 15 kaarten kopen bijv. nog een graanveld voor 1 geld of een veehouderij kaart voor 1 geld of doe eens gek een café voor 3 geld. Je legt deze nieuw gekochte kaart voor je neer en de volgende speler is aan de beurt en mag dobbelen. Dit is de kern van het spel je probeert het getal op jouw kaarten te dobbelen en met slimme combinaties van kaarten veel geld te verdienen, veel heel veel geld zodat je duurdere kaarten kunt kopen die hopelijk nog meer geld op gaan leveren. Natuurlijk zitten er ook kaarten in waarmee je anderen hun geld af kunt pakken dit zijn de rode pest kaarten zoals bijv. hiervoor genoemd café, heb je bijna genoeg geld om dat ene kaartje te kopen dobbel je een 3 en moet je alle spelers die een café hebben gebouwd een muntje betalen, hilarisch 😉

Machi koro cafe

Het spel eindigt direct als een speler zijn 4 speciale kaarten heeft gekocht en gebouwd, de zogenaamde bezienswaardigheden. Deze bezienswaardigheden kaarten koop je eenmalig en geven je tevens speciale vaardigheden die je meteen vanaf dat moment mag gebruiken zoals bijvoorbeeld ipv 1 met 2 dobbelstenen te rollen.

Machi koro geld en dobbelstenenWat vind ik van dit spel?

Het is een eenvoudig te leren spel met een goede balans tussen het geluk van de dobbelstenen en het gebruik van de kaarten. Door de korte speelduur maakt het ook niet uit als het even in een potje niet zo lekker gaat met het dobbelen. Het is verder een mooi verzorgd spel met mooie kaartjes. Dus lekker dobbelen, kaartjes kopen en geld verdienen heerlijk 🙂 Zijn er dan geen minpunten? Ja helaas die zijn er wel, als je het spel vaker speelt kom je er achter dat bepaalde kaart combinaties je een grotere kans op de overwinning geeft, speel je dan met fanatieke spelers die het trucje ook kennen dan wordt het meer een race wie als eerste deze kaarten koopt en wint. Gelukkig zijn er voor de fanatieke veel spelers al meerdere varianten bedacht waarmee het spel weer uitdagender wordt zoals bijv. de variant dat je naast de 4 bezienswaardigheden kaarten een minimaal aantal normale kaarten moet hebben gebouwd bijv. 12. Mocht je ook daar op uit gekeken zijn dan kan je naar de winkel rennen (of bij een webshops er naartoe te klikken) om daar de uitbreiding haven te kopen. De uitbreiding haven geeft je weer nieuwe kaarten en een geheel nieuwe speel variant. Maar de uitbreiding haven zal ik bespreken in een volgende review.

Dus al met al een leuk, eenvoudig en snel te spelen spel, eentje om zeker in je collectie te hebben.

BJ

Opmerking/disclamer, review versie is beschikbaar gesteld door White Goblin Games.