Rails of Europe – openstaande vragen

 

Rails of Europe

 

In de Hilversumse boekhandel hebben we Rails over Europe gespeeld. Rails of Europe is een uitbreiding van Rail Road Tycoon waarbij de nadelen van Rail Road Tycoon zoveel mogelijk zijn weggepoetst. Bord is kleiner dus past nu ook op een "normale" tafel, geen grote leegtes meer op de kaart dus het speelt allemaal wat vlotter. Route kaarten zijn vervangen door een kaartje waarop de main lines staan vermeld als je een van de routes hebt voltooid kan je meteen de punten claimen. Scoretabel is iets (ietsjes) groter. Persoonlijk vind ik de uitbreiding beter dan het origineel. Je kan het helaas (nog) niet spelen zonder Rail Road Tycoon anders zou ik hem weer op mijn verlanglijst zetten.

Uiteraard liepen we tijdens het spelen tegen een paar problemen aan waar we niet meteen een antwoord op konden vinden in de handleiding zoals:

Capital Charter Card. Dit is een kaart waarop staat dat je punten krijgt voor elke aansluiting naar de vermelde stad. We vroegen ons af of dat de aansluitingen zijn die aangelegd werden nadat je de kaart pakt of dat dit alle aansluitingen zijn inclusief de al aangelegde aansluitingen. Het moest zijn nadat de kaart is gepakt (ik heb dus 2 punten teveel gekregen) (bron BGG – medewerker Eaglegames)

Water in de velden. De handleiding geeft aan dat als er water op een veld (hex) aanwezig is de aanlegkosten van de rails geen 2000 maar 3000 dollar zijn. We vroegen ons af of dat alleen geldt voor de rivieren of dat het geldt voor al het water dus ook de zee-en. (bron BGG – medewerker Eaglegames) Helaas voor mij (want ik dacht alleen de rivieren) geldt het voor al het water. Dit maakt het wel lastiger maar regels zijn duidelijk staat er een stip in het veld dan is het een berg en die kost 4000 dollar, zit er water in een veld dan kost het 3000 dollar en anders is het een gewoon veld en dan kost het 2000 dollar.

Wat doen de "turn order" velden op het bord. Het blijkt een uitbreidingsregel in het spel te zijn die ze niet in de handleiding hebben vermeldt omdat deze nogal afwijkt van het basisspel. De bedoeling was/is dat diegene die als eerste past zijn trein op de laatste plaats legt diegene die na hem past legt trein op de een na laatste plaats enz.  Het bieden wordt nu veel interessanter, uiteraard kan je nog discussiëren of iedereen zijn geboden bedrag moet betalen ook al heeft hij/zij gepast. (bron BGG – medewerker Eaglegames)

Door bordspelgroep

Ik beheer deze site en speel verder geen spelletjes :-)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.