Ik zal me even voorstellen!

Mijn naam is Roy van de Mortel, sommige van jullie zullen me al gezien hebben op 10 Februari in St Joseph. Ik ben een vierdejaars student Game Design and Development aan de hogeschool voor de Kunsten Utrecht.

Mijn studie, en ik dus ook, richt zich eigenlijk alleen op video games maar ik ga voor mijn afstudeerproject een bordspel ontwikkelen.

 

Ik volg het EMMA traject, (European Media Master of Arts) bovenop mijn Bachelor degree, wat wil zeggen dat onderzoek en theoretische onderbouwing een belangrijk onderdeel is van mijn afstudeerproject. Dit is waarom ik jullie heb benaderd.

Allereerst wil ik zoveel mogelijk verschillende bordspellen met jullie spelen. Zoals gezegd ligt mijn achtergrond bij videogames dus hoewel ik wel vaker bordspellen speel, valt er nog een hoop te leren voor mij, en jullie zijn de experts. 🙂

Jullie zullen me dan ook veel met een notitieblok erbij zien spelen, en ik let dan voornamelijk op de Layout van de borden, hier zal mijn onderzoek voornamelijk over gaan.

 

Een tweede belangrijke rede is om mijn doelgroep te leren kennen. Zodat ik

weet voor wie ik het maak, en verder denk ik ook dat jullie van grote assistentie kunnen zijn tijdens mijn design proces. Ik zal een hoop gaan paper prototypen, testen, feedback analyseren, en opnieuw prototypen.

Ik hoop hierbij jullie hulp te krijgen, mits jullie het leuk vinden om nieuwe dingen uit te proberen en kritisch kunnen zijn. Uiteraard zullen jullie in ieder geval in de Credits van het eindproduct terecht komen. En hoewel ik er natuurlijk niet vanuit ga, is het niet ongebruikelijk dat de afstudeerprojecten van de HKU-studenten in Augustus redelijk wat aandacht in de pers krijgen.

Ik zal verder niet te inhoudelijk worden over het daadwerkelijke bordspel, maar mocht je meer willen weten over mijn project, en mijn insteek, kunnen jullie mijn blog bezoeken die ik hierover bijhoud op: www.royvandemortel.com/blog Deze is overigens wel in het Engels.

Ik wil jullie tevens hier al bedanken voor jullie passieve meewerking, door mij mee te laten spelen komende tijd. En zal in de toekomst dus misschien nog wat andere onderzoeken onder jullie willen houden. Geheel vrijblijvend uiteraard.

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als Archief

Door bordspelgroep

Ik beheer deze site en speel verder geen spelletjes :-)

0 reacties

  1. Hallo Roy,

    We kennen elkaar nog niet volgens mij, maar misschien komt daar morgen verandering in! Leuk onderzoek en ik verheug me op het "playtesting", zoals staat vermeld op je blog. Gaaf om eens een spel als een van de allereerste te spelen!

    Groetjes,
    Rob

  2. Hoi Roy,

    Leuk om met je gespeeld te hebben! Ik heb het met Judith toevallig nog gehad over de lay-out van I’m the Boss. Allereerst wil ik gezegd hebben dat ik het best een aardig spel vond.

    De mankementen aan de layout:

    1. Investeerders zijn moeilijk te onderscheiden van de rest van de familie.
    2. Vliegkaarten zijn moeilijk te onderscheiden van clan kaarten.
    3. Welke investeerders voor een deal nodig zijn is moeilijk te zien.
    4. De familieleden hadden verschillend moeten zijn per kleur/familie. Dit geeft meer sfeer.
    5. Cashman is op het bord oranje.

    Oplossingen:

    1. Maak van de investeerders platte kartonnen poppetjes die je in een standaard moet zetten of zorg dat het verschil tussen de clankaarten en de investeerderskaarten groter is.
    2. Maak het vliegtuig op de kaarten groter of zet een streep of kruis door de kaart heen.
    3. Maak de major investeerders groter en de minor investeerders kleiner op het spelbord. Geef de minor investeerders vervolgens ook een kleur. Zo is wellicht sneller duidelijk welke kleine investeerders meedoen. Plaats eventueel familiesymbolen op de kaarten en het bord zodat ook sneller duidelijk is welke investeerders nodig zijn.
    4. Maak meer tekeningen.
    5. Maak een goede druk.

    Groetjes,

    Eef

    1.  Ja.. goeie punten idd!! Ik had idd wel dezelfde punten van kritiek… had nog niet echt over oplossigen nagedacht though! Was het spel wel ten goede gekomen.. De gameplay opzich is al chaotisch genoeg.

      Ik hoop dat je in een later stadia ook zon goede kritiek op mijn prototype kunt geven.. 🙂  Erg handig

        

      mail@royvandemortel.com

      royvandemortel.com/blog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.