Review – Sushi Go

Sushi Go is een kaartspelletje uitgegeven door White Goblin games.

Het kan gespeeld worden met 2 tot 5 spelers en duurt ongeveer 15 minuten. White Goblin Games geeft een leeftijd op van 8+ en dit is reëel.

Dan naar het spel. Om maar meteen met het lekkerste te beginnen. Sushi Go is een leuk makkelijk te leren familie spelletje wat ook voor de meer ervaren spelers voldoende speelplezier geeft. Met name voor een snel tussendoortje of als afsluiter.

Afhankelijk van het aantal spelers krijg je een hand met kaarten variërend van 7 kaarten bij 5 spelers tot 10 kaarten bij 2 spelers waarmee je je eigen overheerlijke sushi gaat maken. Maar, en dit is meteen de rode draad van het spel, je mag niet al je kaarten houden. Nee, je kiest 1 kaart uit, legt die gedekt voor je neer en geeft de rest van je sushi kaarten aan de speler links van je. Daarna leg je je kaart open voor je neer. Van de speler rechts van je krijg je dan een set nieuwe kaarten waaruit je weer een kaart mag kiezen ter uitbreiding van je sushi maaltijd. Dit leidt dan meteen naar de tactische kant van dit eetfestijn, welke kaart is voor mij het aantrekkelijkste? En als ik die hou geef ik dan niet een “lekkere kaart” aan mijn buurman die daar dan flink wat punten mee scoort. Gelukkig zit iedereen met dit probleem dus mijn andere buur zal mij vast wel een mooi stapeltje kaarten doorgeven waar ik dan mijn gerechten mee kan verfijnen.

sushigo3 sushigo2

We spelen alle kaarten uit en dan volgt een telling waarbij sommige gerechten .door toevoeging van een sausje “Wasabi” extra lekker worden en dus meer punten scoren en andere gerechten misschien niet compleet zijn en dus geen punten scoren. Daarna krijgen we onze nieuwe set kaarten en we gaan een nieuw gerecht bereiden. Dit doen we drie rondes lang en dan tellen we de punten bij elkaar. De beste “Sushi Chef” wint en gaat met een gevulde maag aan een nieuw spelletje “Sushi Go” beginnen.

Dit durf ik zeker te beweren want “Sushi Go” is een vermakelijk snel spelletje wat mede door de korte duidelijke spelregels en de leuke vrolijke kaarten veel mensen aanspreekt.

sushigo4

Ik heb “Sushi Go” met ieder speler aantal gespeeld maar het komt het meest tot zijn recht met 4 of 5 spelers. Met 2 of 3 spelers heb je te snel in de gaten welke kaarten er in het spel zitten waarbij je na de eerste keer doorgeven van je kaarten precies weet wat je wel en niet moet sparen. Daar voegt de 2 speler variant waarbij je met een dummy speler speelt niets aan toe.

Eet smakelijk

Huub

Opmerking/disclamer, review versie is beschikbaar gesteld door White Goblin Games.