Manilla

Manilla

Voor een van onze vorige (bord)spelavonden had Ruud het spel Manilla meegenomen. Ik heb erg genoten van Manilla. Het is namelijk geen moeilijk spel de regels zijn snel uitgelegd en het gok element is lekker hoog, en aangezien ik het bieden in een spel erg leuk vindt zoals in Funkenschlag is dit een spel wat ik erg leuk vind.

Manilla boot met handlanger

In Manilla proberen 3 schepen met goederen de havens te halen. Bij de start van een ronde moet iedereen bieden (omkoping) om de havenmeester te kunnen worden. Als je het meeste hebt geboden word je de havenmeester en mag je bepalen welke van de 4 goederen met de 3 boten meemogen per boot kan maar 1 goederen soort mee, dus er blijft er 1 achter. Keuze van de juiste goederen soort is belangrijk omdat je bij het begin van het spel 3 soorten goederenkaarten krijgt en hoe meer van deze soort goederen de haven bereiken hoe meer deze kaarten waard worden. Verder mag alleen de havenmeester voor 5 peso (geld) een extra goederenkaart kopen. Nu zet de Havenmeester de 3 boten op een beginpositie, waarbij de gezamelijke begin positie waarde van de 3 boten niet boven de 9 uit mag komen. Totaal moet een boot 13 plaatsen varen voordat het een haven bereikt. 

Het leukste van het spel vind nu plaats alle spelers (te beginnen bij de havenmeester) mogen 1 van zijn 3 handlangers tegen betaling een positie in laten nemen. Deze zijn:

  • Meereizen op een boot (levert geld op als deze boot de haven haalt)
  • Loodshuis (voor of achteruitzetten van een boot)
  • Piratenboot (piraten kunnen in de 3e beurt een boot overvallen)
  • Haven (brengt geld op als een boot de haven haalt)
  • Dok (brengt geld op als een boot de haven niet haalt)
  • Verzekeringshuis (brengt geld op als alle schepen de haven halen ipv het dok)

Zijn de handlangers geplaatst dan wordt er gedobbeld hoever een boot deze beurt vaart. 

Deze cyclus wordt 3 keer herhaald en dan wordt er geld uitgekeerd al naar gelang of een boot de haven heeft gehaalt. En dan begint het bieden opnieuw, plaatsen handlangers etc etc. Het spel eindigt als 1 van de goederensoorten het einde van de goederensoort track heeft bereikt (zwarte markt).

Ook de "goober" is goed uitgevoerd dat wil zeggen de (bord)spel componenten zoals de pionnen en muntstukken zien er mooi uit, dit keer geen sukkelig papiergeld of kartonnen muntjes maar dikke kunststof munten met een waarde in reliëf er op gedrukt, errug mooi. 

Geld met relief

Het is een lekker ongecompliceerd (bord)spel echter niet geschikt voor de diepe denker.

Door bordspelgroep

Ik beheer deze site en speel verder geen spelletjes :-)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.