De Combi -3 – Ticket to Ride, RRT en de NS

Ticket to ride - europe


Ik schrijf dit in de trein en waar kan je beter een combi schrijven over trein gerelateerde (bord)spellen dan in een trein. Er zijn veel (bord)spellen met als thema treinen maar helaas heb ik alleen Rail Road Tycoon en de Ticket to Ride serie gespeeld. Ik wacht wel nog op een nieuwe AOS (Age of Steam) versie die eind dit jaar wordt verwacht zodat ik ook over AOS mee kan praten. 

Als eerste Ticket to Ride:

Ticket to Ride is een spel van Days of Wonder (dezelfde firma van Shadows over Camelot en Colosseum). Days of Wonder staat bekend om hun mooi vormgegeven spellen (nadeel is dat ze meestal iets aan de prijzige kant zijn). Het is gemakkelijk te leren en na een korte uitleg kan je meteen aan de slag. Een perfect spel voor startende (bord)spel spelers. Er zijn drie versies, "Ticket to Ride", "Ticket to Ride – Europe" en "Ticket to Ride Marklin edition" alle drie spelen met kleine uitzonderingen hetzelfde. Je beurt bestaat uit een van de volgende handelingen; je pakt 2 wagon kaarten of je legt met je wagon kaarten een verbinding tussen 2 steden of je pakt nieuwe route kaarten, das alles.

Het lijkt een eenvoudig spel, maar het is toch uitdagend genoeg om de routes van je route kaarten te realiseren en andere spelers bewust of onbewust tegen te werken door net die ene route voor hun neus weg te kapen.

Ten tweede RailRoad Tycoon :

RRT

Het eerste wat opvalt bij RailRoad Tycoon is het GROOOOTE speelbord. Je tafel moet minimaal 1m breed zijn en dan heb je nog geen ruimte om je kaartjes neer te leggen. Verder zitten in de doos mooie stationsgebouwen zoals watertorens, seinposten, kolen torens enz. helaas is de functie van deze gebouwen nogal saai, liggen er op een stad geen goederen blokjes meer dan wordt dit gebouw er op gezet, wel mooi.

Water toren

Hoe speel je het spel? Elke stad heeft een bepaalde kleur en op deze steden worden gekleurde blokjes geplaatst die willekeurig zijn getrokken. De bedoeling is om blokjes van een bepaalde kleur naar de stad te transporteren van dezelfde kleur, dus rode blokjes naar een rode stad.  

RRT blokjes

Hiervoor moet je rails aanleggen en omdat je geen geld krijgt bij het begin van het spel moeten er eerst schulden worden gemaakt, door het kopen van aandelen. Om een blokje langere afstanden te laten reizen moet je trein ge-update worden en dat kost ook weer geld. Voor het transport van een blokje krijg je uiteraard punten, leuk detail hierbij is dat de geldopbrengst afhankelijk is van de hoeveelheid punten die je hebt gescoord. Daarnaast zijn er nog bonus kaarten voor eerste vervoer van goederen blokje, hotels, ingenieurs enz enz. Ik vind het een super gaaf spel omdat de spelregels niet moeilijk zijn, er veel gebeurd en de spelers elkaar lekker dwars kunnen zitten 🙂

Koploper

En de combi partner is deze keer de NS. De NS is opgericht in 1917, en speelt dagelijks met wagon kaarten om 2 steden met elkaar te verbinden of vervoert gekleurde goederen blokjes tussen A en B. Ik was van plan om met indrukwekkende cijfers op de proppen te komen over het aantal stations, wagons, hoeveelheid vervoerde passagiers per jaar enz. enz. Maar het hele Nederlandse vervoer over het spoor zit nogal complex in elkaar en de NS is dus niet de eigenaar van alles wat met het spoor te maken heeft, maar is een klein radertje in het grote geheel. Zo zijn er:

  • De NS ook wel NS Binnenlands Reizigersvervoer BV (NS BRV) genoemd. De NS BRV beschikt over een concessie voor het hoofdrailnet (HRN) alsmede voor een aantal regionale lijnen (contractsectordiensten). Maar de NS beschikt niet meer over het alleenrecht voor reizigersvervoer per spoor.
  • Railion het Europeese goederenvervoer (de gekleurde blokjes) wat het resultaat is van een fusie van de goederenpoten van de Nederlandse, Duitse en Deense spoorwegen, respectievelijk DB Cargo AG, NS Cargo NV en DSB Goods.
  • ProRail de railinfrastructuurbeheerder van Nederland. Formeel is ProRail BV een dochteronderneming van Railinfratrust BV (RIT), die weer eigendom is van de Nederlandse staat.
  • NS Poortdie ontstaan is uit het samenvoegen van de bedrijfsonderdelen NS Stations, NS Vastgoed en een deel van NS Commercie. NS Poort is exploitant van alle 375 spoorwegstations in Nederland.

Enneuh nog meer maar het begint al redelijk complex (dus saai) te worden. Afijn het laten rijden van de treinen heeft nogal wat voeten in de aarde, het verplaatsen van een gekleurd blokje bij RRT lijkt gemakkelijker TOCH ??

Omdat het Nederlandse Spoor te complex in elkaar zit geef ik deze combi maar een 6.5 op de combinatie schaal. De spellen geef ik wel een 8 want die zijn erg goed 🙂

Door bordspelgroep

Ik beheer deze site en speel verder geen spelletjes :-)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.